Monthly Makers : Avtryck

Årets första tema är alltså avtryck. Jättekul, tyckte jag som hade flera idéer sedan innan som jag ville testa. Inte så kul, tyckte jag igår kväll när jag stod och svor i köket för att det inte blev som jag tänkt. Under sommaren och hösten har jag samlat fågelfjädrar för att använda till just tryck. Jag plockade ihop lite olika papper och tygbitar och gick loss med både tygfärg och hobbyfärg. Det mesta blev INTE BRA. Det andra ser ut så här:


Fjädertryck på akvarellmålning


Fjädertryck på guldmålat papper


Fjädertryck på grovt grängat akvarellpapper


Fjädertryck på naturfärgat papper

Hobbyfärg utspätt med lite vatten var det som funkade bäst för mig. Att trycka på tyg var nästan omöjligt, men jag tror att det beror mycket på vilken sorts tyg som används. Jag hade bara ett passande tyg (alla som vet hur stort mitt tygförråd är, drar efter andan av chock nu) och det blev rätt dåligt. Älskar dock att trycka saker så det kommer jag så klart att fortsätta med. 

PS. Ursäkta halvkasst redigerade bilder. Jag får så osunda tankar av Photoshop att min läkare snart kommer besluta om totalförbud vad gäller redigeringsprogram. 

Comments

  1. Det där var riktigt snyggt! Inte behövs det något Photoshop för att se det inte! ;-)

    ReplyDelete
  2. Jag tycker det blev effektfullt! Gillar särskilt den sista bilden!

    ReplyDelete
  3. Det är verkligen något vackert över fjädrar, tycker alla fjädertrycken här blev riktigt fina! Gillar kanske den mot akvarellbakgrunden bäst :)

    ReplyDelete
  4. Ruth: Haha, tack! Detta är alltså hur bilderna ser ut EFTER att jag photoshoppat dem, vilket säger ganska mycket om mina photoshopkunskaper, hahaha.

    Fanny: Tack så mycket! :D

    Mikaela: Ja jag är helt besatt av fjädrar! Jättekul att du gillar trycken! :D

    ReplyDelete
  5. Åh, fjädrar är så otroligt vackra och vad glad jag blir av detta bidrag! Det blev ju hur fint som helst!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Åh, tack så mycket! Vad gulligt sagt. Är jättekul om det kan inspirera andra till att skapa, även om jag skäms över bildkvalitén på dessa foton.

      Delete
  6. Åh, vad vackert! Hade missat ditt bidrag i januari, kul att ha hittat din blogg nu!
    Linda

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts