Monthly Makers: trä


Februaritemat för Monthly Makers var trä. Jag jublade eftersom jag hade ett UFO liggandes från i somras som jag ville göra klart (och nej, jag kunde inte göra det på eget initiativ, jag var tvungen att vänta på att Monthly Makers sa åt mig att göra det). Mitt träprojekt är ett...


...nagellacksskåp! (För det behöver man ju, som min pappa sa.) Basen är en trälåda för vin som jag hittat i soprummet. Hyllplanen och luckan (som kan ses längre ner) är gjorda av fruktlådor jag fått på ICA Maxi. Har förvarat fruktlådorna i mina föräldrars bastu i flera år, och en dag när jag kom på besök såg jag att de slängt ut lådorna och då fick jag eld i brallan (jag skyndar väldigt långsamt som ni förstår, och det är inte alla som tycker att det är trevligt, särskilt inte om de måste förvara alla mina projekt). 


Det här med att konstruera saker gör mig nervös, för jag har ingen som helst aning om hur man gör. Är nämligen uppväxt med en far som varit byggnadsarbetare i en stor del av sitt liv och det har medfört att han fixar allt och jag har inte lärt mig särskilt mycket. Jag kan på min höjd sätta upp tavlor och små hyllor, men när det gäller att plugga och förankra saker ordentligt i väggen går jag bet (för mig är expanders ett dansband och inget annat). Detta skåpbyggande skedde med skräckblandad förtjusning och lite katthjälp. Luckbild:


Jag måste införskaffa gångjärn och en hasp för att fästa luckan och därför ligger skåpet ner på den här bilden. Troligtvis kommer jag att göra så att luckan öppnas uppifrån istället för från sidan, som kanske är det mer konventionella alternativet. Jag får se vad som funkar bäst med gångjärnen. 
Själva luckan är gjord av bakstycket till en av fruktlådorna och sedan har jag limmat fast sidorna från fruktlådorna som dekoration.  


Insidan målade jag för övrigt jordgubbsröd innan jag fäste hyllplanen. Jag tyckte att det röda matchade så fint med jordgubbstrycken på fruktlådorna.


Jag ville vara sparsam med materialet och inte låta något gå till spillo. Därför blev det en del pusslande, men det är också det som är charmen med det här skåpet. Jag är jättenöjd och vill göra fler såna här saker i framtiden. 



*** Angående nagellack ***
* Tänk på att lämna gamla nagellack till återvinningscentralen och INTE slänga dem i soptunnan!
* Det börjar finnas många alternativ till de konventionella (läs: smått giftiga) nagellacken. Hannah på Naturligt Snygg skriver mycket om detta. Kör själv med mina gamla nagellack (flera av dem har jag haft i minst 10 år) men det är enbart av ekonomiska skäl. 
* Här är några jag skulle vilja testa: 








Typ alla färger från Kure Bazaar! Här ovan "Catwalk" (lila) och "Caicos" (turkost). (Kure Bazaar kan även beställas från Naturligt Snyggs fina webbshop!)





Comments

  1. Alltså innan jag ens nämner något om hyllan så måste jag bara säga att du är så vansinnigt rolig, människa!! =D Okej, vidare till hyllan. Grymt snygg är den och jag gillar alldeles extra att den är återbrukad, har en fin färg plus att den har jordgubbar på sig. Du snickrar ju så bra att du skulle kunna bli basist i the Expanderz! =D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha, du är så härlig! <3 Blir så himla glad av dina kommentarer. Kram och tack! :D Ps. Haha, kanske skulle maila Expanderz och fråga...

      Delete
  2. Vilken otroligt fiffig konstruktion. Önskar att jag hade en lika gedigen samling nagellack :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! <3 Haha, jag tycker att jag har för få nagellack, skäms nästan lite över att hyllan ser tom ut...!

      Delete
  3. Klart nagellacken ska stå på display! Fint, gillar att du matchade väggen på insidan med jordgubbarna :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack för nagellacksstödet! Jättekul att du gillar jordgubbematchandet. :)

      Delete
  4. Vad viktigt det där är egentligen, att inspirera och hjälpa utan att ta över. En bra påminnelse i alla relationer till barn och växande människor tänker jag! Jag har själv en pappa som är mästare på datorer, vilket lett till att jag inte ens vet vad en "hårddisk" är för någonting. Himla praktiskt och användbart att bara kunna säga "laga, tack" och sen vänta på att någon annan fixar, men farligt för den egna utvecklingen. Jag tar med mig det och påminner mig själv om att inte lösa upp andras trådtrassel bara för att det är lätt för mig.

    Och så tycker jag det är så fint att du fått färdigt ett projekt du grunnat på länge (dessutom med återbruksmaterial - bravo!)! SÅKLART en behöver en nagellackshylla :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wow, tack för dina tankar kring detta! <3 Tror att det är enklare för hen som kan att bara köra på och fixa saken ifråga, istället för att lära den andra personen hur man gör. Och det är synd! I det långa loppet är det ju bättre om man får lära sig att laga den där grejen eller spika upp tavlan eller vad det nu kan vara...

      Haha, tack för all pepp! Jag känner mig mycket stöttad i mitt behov av nagellackshylla.

      Delete
  5. Vilken fin liten hylla! Önskar jag kunde måla naglarna oftare men då jag jobbar på sjukhus får vi inte ha det och jag orkar aldrig göra det bara över en helg.. men på semestern, då blir det färg! :-D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Har jobbat på café så jag vet hur hemskt det är att inte få ha nagellack...Håller med om att det är sjukt ovärt att ha det bara över helgen! Förstår att du peppar för semestern. :D

      Delete
  6. Så tøft det ble og ikke minst veldig praktisk! :) Digger også at det er gjenbruk! Helt tipp, topp, tommel opp! :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så himla gullig kommentar, tack tack tack!

      Delete
  7. Vilket härligt återbruk!! Gillar hopplocket av olika material!! Jag växte också upp med en råhändig farsa, men som tur är visade han mest bara hur man skulle göra eller kom med förklaringar, resten fick man knåpa vidare med själv. Det fanns nog ingen pedagogisk tanke bakom, bara att han själv var för upptagen med att syssla med egna projekt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha, skönt att höra att du fick lära dig ändå! Kul att du gillar återbruket, jag försöker jobba mer och mer med sådant och jag blir ju såklart ännu mer peppad av hejaropen! :)

      Delete
  8. Jag gillar verkligen hur dekorativt det blev med alla jordgubbs- och firmatryck! Tänk hur vanlig och trist din förvaring skulle varit om den var i odekorerat trä!?!

    Det låter smart att ha gångjärnen nertill på luckan, kanske att den kan fungera som hylla om du får den att stanna i horisontellt läge?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jäklar vilken bra idé det där med att ha luckan som hylla! Tyvärr är nog just den här konstruktionen för svag för att hålla för det, men det vore jättekul att testa det i något framtida bygge. Tack snälla för tipset och för all fin pepp. <3

      Delete
  9. Så fin! Gulligt mönster som passar himla bra till nagellacken och vilken tur att du hade sparat, man vet aldrig när man behöver material/Linda

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha, nä precis! :D Jag kommer att fortsätta mitt hoardande till allas förskräckelse, haha. :)

      Delete
  10. Vilken fiffig idé, blev ju sjukt snygg! Gillar jordgubbarna:) Och tack för länktipsen kring nagellack & miljö.

    ReplyDelete
    Replies
    1. TACK! :) Kul att du gillar. Kände mig för övrigt supernördig som skrev om nagellacken/miljön så jag är glad att du uppskattade det! <3

      Delete

Post a Comment

Popular Posts