Dramatiska draperiet




Jag har i flera års tid tänkt att jag ska sy sådana där tjusiga bohem-gardiner av scarves jag hittat på second hand, men eftersom jag är som jag är så har jag bara förvarat scarfsamlingen och tagit fram och tittat på den då och då (!). Mycket produktivt. Nu blev jag dock "tvungen" att ta mig samman eftersom jag nyss bytt gardiner vid matplatsen och ville ha något matchande till balkongdörren bredvid. 


Jag började att sy två kolumner av scarves som jag sedan sydde ihop med varandra. Det var skitlätt att sy, och jag som gruvat mig för att det skulle vara svårt att sy i dessa slinkiga, fladdriga, slippriga tygbitar av okänt material. Det svåraste var faktiskt att välja vilka scarves som jag skulle använda. Högerkolumnen var given redan från början, men det tog ett tag innan jag bestämde mig för det som blev vänsterkolumnen ovan. 

Bohemiskt fladder.


Det är fint att blanda diskret småmönstrat med blaffigare tryck! De små mönsterna lugnar ner de lite mer crazy varianterna och förhindrar troligtvis epilepsianfall. 

Katten Lily har godkänt draperiet. Puh!

Egentligen ville jag inte ha marint tema, men den första varianten av vänsterkolumn jag gjorde blev helt enkelt för rörig på grund av mönsterna och färgerna (olika varianter av rosa och vulgotantmönster kan ha spelat in). Jag satte mig och sprättade isär kolumnerna vilket tog lång tid, men jag hade sällskap av min kompis Jason. Statham. Han har många skjutvapen. 


Draperiet ackompanjerat av en smutsig disktrasa. Det vackra finns i vardagen. Hehe. Vi tar en sista titt på den fabulösa romantiska scarfen som bor i draperiets nedersta hörn: Så jävla gullig!


TIPS

* Sömmarna går visst att pressa, men inte lika tillfredsställande som på bomullstyg. Ställ in strykjärnet på ettan (utan ånga) och lägg en diskhanduk över scarfen innan du pressar isär sömsmånen. Ingen vill ha en scarf permanent fastbränd i strykjärnet. 

* Tänk på att vara försiktig om du behöver sprätta. Såna här tyger är lättretliga och kan rispas och repas utan större ansträngning. Ta det lilla lugna.

Comments

Popular Posts